Budowa kolumny:

           Lakier fortepianowy, (czarny wysoki połysk),  kolumny głośnikowe BMN z serii „Ex” są wyjątkowe, ponieważ są całe jednolicie pokryte lakierem. Lakier fortepianowy należy do najtwardszych lakierów, daje dużo korzyści, usztywnia dodatkowo obudowę i zamyka ją w jednolitą całość. Tak, że nie ma widocznych elementów wpuszczanych i stykających się. Takie dodatkowe zewnętrzne usztywnienie obudowy powoduję ścisłe kontrolowanie dźwięku. Dźwięk wydobywa się przez głośniki i tunel bas refleksu, a obudowa nie rezonuje, zmniejsza w ten sposób przebarwienia dźwięku i dudnienia. Uzyskanie takiego lakieru jest niezwykle trudne i czasochłonne oraz wymaga precyzji. Jest najwyższym sprawdzianem umiejętności lakierniczych. Składa się z kilku warstw, jest szlifowany i polerowany. Końcowy efekt wizualny i akustyczny jest niepowtarzalny. Głębia i połysk lakieru nadają najwyższy standard wykończenia.

Okleina naturalna, kolumny głośnikowe BMN z serii „Ex” są pokryte naturalną okleiną. W serii „Ex” są dostępne okleiny, jatoba egzotyczna, dąb bielony, dąb czarny mat. Okleiny są starannie dobierane pod względem twardości i jakości oraz estetycznym. Twardość i charakter oraz struktura okleiny wbrew pozorom wpływa nieznacznie na ogólny charakter dźwięku. Tak starannie dobrana okleina jest przyklejana pod potężną prasą do płyty MDF. Po sklejeniu okleiny z płytą MDF, klejone są ze sobą ściany obudowy, a następnie są starannie szlifowane. Tak przygotowane obudowy trafiają do lakierni. Specjalnie dobrany lakier jest drugim pod względem twardości i jakości po lakierze fortepianowym. Jest odporny na zarysowania, alkohol, wodę i zwykłe środki chemii gospodarczej. Zastosowano lakier bezbarwny, aby uwydatnić naturalną barwę i strukturę drewna, daje jedwabistą gładkość i uszlachetnia okleinę. Firma BMN starała się, aby obudowa była wykonana z najlepszej jakości materiałów, co w efekcie daje niepowtarzalny wygląd.

           Ściany obudowy,wykonane są ze specjalnie zagęszczonej 19mm płyty MDF, łącznie z tunelem bas refleksu. Użycie MDF, a nie płyty wiórowej ma kluczowe znaczenie. Dzięki temu dźwięk jest bardziej selektywny łącznie z basem, który staje się sprężysty, głęboki i z szerszym zakresem barwy. Nie dudni oraz nie przebarwia średnich tonów.

           Bas refleks typu „Borgan”, użycie rury plastikowej do bas refleksu było dla firmy BMN niezadowalające. Dudnienie i rezonanse wpływały niekorzystnie na dźwięk i dlatego zastosowano MDF. W ten sposób zmniejszono rezonanse tunelu, co wpłynęło znacznie na poprawę dźwięku oraz dodatkowo usztywnia obudowę kolumny.

           Głośniki:

Głośnik wysokotonowy Scan-Speak  25mm

- jego zaletą jest niska częstotliwość rezonansowa, co powoduje spójność z głośnikiem średnioniskotonowym.

- jego tekstylna kopułka jest z wysokiej jakości materiału, co daje znakomite wysokie tony,
a miękkie zawieszenie powoduję większą plastyczność wysokich tonów i przyczynia się do szerszego zakresu częstotliwości.

- Scan-Speak wyróżnia się fantastyczną plastyką, barwą, potrafi świetnie prezentować średni zakres pasma jak i najwyższe częstotliwości.

          Głośnik nisko-średniotonowy  Scan-Speak 180mm (Ex2 220mm)

 - kosz jest odlewany z aluminium, pierścień na układzie magnetycznym również.

 - posiada wentylowany rdzeń.

 - membrana wykonana jest z plecionki włókna szklanego z nacięciami NRSC, tego typu rozwiązanie minimalizuje rezonanse własne. Osadzona jest na specjalnym gumowym zawieszeniu SBR.

 - ma wysoką skuteczność 89dB, maksymalne wychylenie membrany 8mm (Ex2, 12mm).

Okablowanie, głośniki są połączone (lutowane cyną bezołowiową z dodatkiem srebra i miedzi) najwyższej jakości przewodem z beztlenowej miedzi o wysokiej czystości i zaawansowanej technologii, używamy również przewodów srebrnych o wysokiej czystości. Korzystamy również z wysokich modeli kabli takich firm jak, Wireworld, Van Den Hul, AudioQuest oraz Tara labs.

  Zaciski złocone z możliwością podłączenia przewodu o max. średnicy 3,5mm oraz mają wejście na bananki.

Zwrotnica, pierwszego rzędu 6dB. W serii Ex użyliśmy najwyższej jakości komponentów, nawet w serii. Cewki, rezystory, kondensatory to renomowane firmy, Mundorf, Jantzen oraz ClarityCap, dzięki zastosowaniu i dopasowaniu tak znakomitych podzespołów w której została użyta najwyższa technologia. Uzyskaliśmy w ten sposób niespotykaną jakość brzmienia w tej klasie cenowej. Przepiękne różnorodne barwy instrumentów, mnóstwo szczegółów, co w efekcie daje bardzo dobre właściwości brzmieniowe.

Dźwięk:

           Trudno opisać właściwości brzmieniowe, niektórzy starają się opisywać na różne sposoby, używając przymiotników i porównań. Ja również będę starał się opisać też w ten nieudolny sposób, co czasami jest to krzywdzące.

Założenia konstrukcyjne były takie, aby dźwięk był tzw. liniowy wyrównany w każdym paśmie akustycznym. To nam jednak nie wystarczało, chcieliśmy uzyskać coś więcej niż wyrównane dynamiczne brzmienie z dobrymi niemęczącymi wysokimi tonami i niekrzykliwą średnicą oraz nisko schodzącym basem, co przy małych konstrukcjach jest niełatwe.

Chcieliśmy, aby nasze kolumny potrafiły wydobyć różnorodne barwy instrumentów, aby dźwięk i instrumenty miały również swoją przestrzeń i powietrze, charakteryzowały się słyszalną teksturą (szczegóły). Zależało nam też, aby scena była szeroka i głęboka, również to, co powinno być słyszalne przed głośnikami, aby to również było, tak jak założył to realizator nagrań. Duży nacisk kładliśmy na jak najlepszym oddaniu przestrzeni i akustyki oraz atmosfery nagrań. W serii Ex instrumenty są bardziej selektywne i namacalne oraz bardzie trójwymiarowe.

Jesteśmy zadowoleni z osiągniętego rezultatu, sami posłuchajcie.